Filozofia zabezpieczenia silnika
Ostatnia aktualizacja: czwartek, 20 marca, 2003

Zabezpieczenie silnika

Silnik elektryczny jest jednym z najpowszechniej stosowanych urządzeń w przemyśle. Wiele przerw w procesie produkcyjnym jest powodowanych właśnie przez awarię silnika.

Kosztowne procesy produkcyjne mogą zostać przerwane a skomplikowane urządzenia uszkodzone przy kosztach niewspółmiernie wysokich w porównaniu z przezwojeniem silnika.

Ponad 60% awarii występuje z powodu przegrzania uzwojeń silnika. To zjawisko może zostać wykryte i można mu zapobiegać poprzez pomiar i analizę prądu pobieranego przez silnik lub bezpośrednio poprzez kontrolę temperatury granicznej uzwojeń.

Do najważniejszych przyczyn powstawania uszkodzeń należą:

- przeciążenie silnika
- utknięcie wirnika
- nadmierny wzrost lub obniżenie napięcia
- asymetria lub zanik fazy
- długie i ciężkie rozruchy
- nadmierna liczba cykli pracy
- nagrzewanie z przyczyn 'nieelektrycznych'
- niedostateczne chłodzenie silnika
- zbyt wysoka temperatura otoczenia
- uszkodzenia izolacji

Poniższy diagram ukazuje obniżenie trwałości silnika wskutek przekroczenia dopuszczalnej temperatury uzwojeń.


(11kB)


Jak widać przekroczenie dopuszczalnej temperatury uzwojeń o 10°C powoduje skrócenie żywotności silnika o połowę.

Najbardziej niezawodny wariant ochrony silnika powinien uwzględniać:

- bezpieczniki lub wyłączniki silnikowe dla ochrony przed zwarciami
- elektroniczne zabezpieczenia silnika z pamięcią cieplną
- styczniki w układzie sterowania

Powrót