Filozofia zabezpieczenia silnika |
Ostatnia aktualizacja: czwartek, 20 marca, 2003 |
Silnik elektryczny jest jednym z najpowszechniej stosowanych urządzeń w przemyśle. Wiele przerw w procesie produkcyjnym jest powodowanych właśnie przez awarię silnika.
Kosztowne procesy produkcyjne mogą zostać przerwane a skomplikowane urządzenia uszkodzone przy kosztach niewspółmiernie wysokich w porównaniu z przezwojeniem silnika.
Ponad 60% awarii występuje z powodu przegrzania uzwojeń silnika. To zjawisko może zostać wykryte i można mu zapobiegać poprzez pomiar i analizę prądu pobieranego przez silnik lub bezpośrednio poprzez kontrolę temperatury granicznej uzwojeń.
Do najważniejszych przyczyn powstawania uszkodzeń należą:
- przeciążenie silnika
- utknięcie wirnika
- nadmierny wzrost lub obniżenie napięcia
- asymetria lub zanik fazy
- długie i ciężkie rozruchy
- nadmierna liczba cykli pracy
- nagrzewanie z przyczyn 'nieelektrycznych'
- niedostateczne chłodzenie silnika
- zbyt wysoka temperatura otoczenia
- uszkodzenia izolacji
Poniższy diagram ukazuje obniżenie trwałości silnika wskutek przekroczenia dopuszczalnej temperatury uzwojeń.